DEPRESJA, PRZYCZYNY DEPRESJI, NERWICA, PRZYGNĘBIENIE, ZNIECHĘCENIE, JAK SOBIE RADZIĆ Z DEPRESJĄ Email
Spis treści
DEPRESJA, PRZYCZYNY DEPRESJI, NERWICA, PRZYGNĘBIENIE, ZNIECHĘCENIE, JAK SOBIE RADZIĆ Z DEPRESJĄ
Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego - 10 października 2008
Wszystkie strony

Depresja

depresja, przygnębienie, stany depresyjne, zioła na depresjęDepresja jest chorobą całego organizmu. Oddziałuje ona na sposób, w jaki spożywasz posiłki i śpisz, na sposób, w jaki postrzegasz samego siebie, na sposób, w jaki reagujesz i myślisz o innych osobach i otaczającym Cię świecie. Występuje wiele rodzajów depresji - zależą one od ilości symptomów, ich dotkliwości i intensywności. Ludzie chorujący na depresję zwykle wycofują się z aktywnego życia, tracą zainteresowanie światem i stają się niezdolni do odczuwania przyjemności. Symptomami depresji są: chroniczne zmęczenie, zaburzenia snu (bezsenność lub przeciwnie nadmierna senność), zaburzenia apetytu, bóle głowy, kłopoty z trawieniem, rozdrażnienie, częste napady złości, utrata zainteresowania dotychczasowym hobby i przyjemnościami, niska samoocena. Wiele z takich osób myśli o śmierci. Otaczający świat wydaje się być szary, a czas upływa wolno. Osoba chora na depresję może być ciągle rozdrażniona, smutna, zrozpaczona, pozbawiona uczuć. Niektórzy próbują „przespać" depresję lub nie robić nic poza nieruchomym siedzeniem lub leżeniem.
Depresja może być jednobiegunowa lub dwubiegunowa. Jednobiegunowa depresja charakteryzuje się występowaniem epizodów depresyjnych, które najczęściej powtarzają się przynajmniej kilka razy w ciągu życia. Depresja dwubiegunowa początkowo rozpoczyna się od klasycznej depresji, a następnie na zmianę pojawiają się przeciwstawne epizody depresyjne i maniakalne. W rezultacie depresja dwubiegunowa jest powszechnie znana pod nazwą depresji maniakalnej.

Przyczyny występowania depresji nie są w pełni znane, ponadto mogą być one bardzo zróżnicowane. Depresja może być spowodowana napięciem, stresem, dramatycznym wydarzeniem w życiu, nieodpowiednim poziomem związków chemicznych w mózgu, schorzeniem gruczołu grasicy, schorzeniem żołądkowym, przewlekłym bólem głowy, niedoborem środków odżywczych, złą dietą, konsumpcją cukrów, mononukleozą, brakiem ćwiczeń, endometriozą, poważnymi zaburzeniami psychicznymi oraz alergiami. Jedną z najczęstszych przyczyn depresji są alergie żywnościowe. Również hipoglikemia może spowodować depresję.
Dziedziczność jest znaczącym czynnikiem występowania depresji. U ponad 50% osób cierpiących na depresję, przynajmniej jedno z rodziców także cierpiało na to schorzenie.

Niezależnie od tego, jakie czynniki wyzwalają depresję, zwykle zaczyna się ona zaburzeniami w tej części mózgu, która steruje zmianami nastroju. Większość osób dobrze radzi sobie z codziennym stresem, ich organizmy prawidłowo go odreagowują. Jeżeli poziom stresu jest zbyt wysoki dla danej osoby, sytuacja taka może spowodować depresję.
Prawdopodobnie najczęściej spotykaną formą depresji jest chroniczna dystymia. Schorzenie to charakteryzuje się długotrwałymi i nawracającymi symptomami depresyjnymi, które niekoniecznie uniemożliwiają normalne życie w społeczeństwie. Badania dowiodły, że ten rodzaj depresji może być spowodowany przez (nieświadome) negatywne myślenie. Podwójna depresja jest rodzajem dystymii, podczas której osoba doświadcza okresów naprawdę poważnej depresji, a następnie powraca do swojego stanu „lekkiej" depresji.
Niektórzy z chorych doświadczają pogorszenia nastroju w czasie zimy, kiedy dni stają się krótkie. Ten rodzaj schorzenia zwany jest depresją sezonową.
Schorzenie to najczęściej dotyczy kobiet. Ludzie doświadczający „depresji zimowej" charakteryzują się apatią, nagłymi atakami złości, tyją wskutek nabierania złych nawyków żywieniowych, śpią zbyt wiele i mają obniżony popęd seksualny. Wiele osób zapada na depresję w okresie Bożego Narodzenia, wówczas część z nich cierpi na rodzaj „świątecznego smutku". U części z tych osób może to być początek sezonowej depresji. W tym okresie nasila się także ilość samobójstw.

Depresja jest dwukrotnie bardziej powszechna u kobiet niż u mężczyzn. Schorzenie to jest przedmiotem wielu badań i nieustannie dowiadujemy się czegoś nowego o różnorodnych aspektach lej choroby.

Pożywienie znacząco wpływa na funkcje mózgowe. Kiepskie odżywianie się, brak dbałości o dietę oraz żywienie się w barach szybkiej obsługi, stanowi jedną z przyczyn depresji. Poziom związków chemicznych w mózgu zwanych neuroprzekaźnikami, które kontrolują nasze zachowanie, zależy od tego, jak się odżywiamy. Najczęściej wymienianymi z neuroprzekaźników, od których poziomu zależy nasz nastrój są: dopamina, serotonina oraz norepinefryna. Jeżeli mózg wytwarza serotoninę, wówczas złagodzone jest napięcie. Jeżeli produkuje dopaminę lub norepinefrynę, wtedy myślimy i działamy szybciej.
Na poziomie neurochemicznym i psychologicznym neuroprzekaźniki są wyjątkowo istotne. Substancje te przenoszą również impulsy nerwowe pomiędzy komórkami. Czynnikiem, który powoduje wytwarzanie serotoniny jest aminokwas zwany tryptofanem. Przyswajanie tryptofanu zwiększa poziom serotoniny wytwarzanej przez mózg. Tak więc spożywanie kompleksu aminokwasów, które podnoszą poziom tryptofanu w mózgu (a przez to podnoszą produkcję serotoniny) ma efekt kojący. Z drugiej strony, żywność wysokobiałkowa powoduje wytwarzanie  dopaminy oraz norepinefryny podnoszących aktywność mózgową.

W samej Wielkiej Brytanii rozpoznano depresję u 3 milionów ludzi -choroba w rozmaitym stopniu zaawansowania i na różnych etapach życia dotyka większość populacji. Ofiarą depresji często padają osoby, które przeżyły wstrząs psychiczny, na przykład śmierć w rodzinie, chorobę, wypadek lub utratę pracy. Z reguły jednak trudno ustalić etiologię schorzenia. Przewlekła depresja objawia się utratą popędu płciowego, zaburzeniami snu, bólem głowy, drażliwością, negatywnym nastawieniem do życia i apatią. Chory ma wrażenie, że znalazł się w czarnej dziurze, skąd nie sposób się wydostać, czuje się zagubiony w świecie i wśród otaczających go ludzi.

U podłoża łagodniejszych przypadków depresji mogą tkwić zaburzenia czynności tarczycy, wahania stężenia glukozy we krwi (spowodowane nadmiernym spożyciem cukru rafinowanego i środków pobudzających) oraz właściwy naszej epoce stresujący tryb życia w połączeniu z dietą ubogą w składniki odżywcze. Wszystkie wymienione czynniki burzą równowagę biochemiczną organizmu, co prowadzi do obniżenia nastroju.

Jeśli żyjesz w ciągłym stresie i nie możesz spać, narastające wyczerpanie może cię bardzo rozstroić psychicznie. Jak sugerują najnowsze badania, główną przyczyną depresji jest niewłaściwe funkcjonowanie neuroprzekaźników, cząsteczek odpowiedzialnych za emocje, między innymi dopaminy i serotoniny, które regulują nasz  nastrój, oraz adrenaliny i noradrenaliny, które motywują nas do działania. Leki przeciwdepresyjne, na przykład Prozac, zapobiegają rozkładowi serotoniny, zwiększając tym samym jej stężenie w mózgu. Poziom serotoniny można jednak podwyższyć naturalnymi metodami — zażywając odpowiednie dodatki, suplementy i odżywiając się  racjonalnie - dieta zgodna z grupą krwi >>>

Polecane korzytnie wpływające suplementy diety firmy Calivita:

  • Rhodiolin - roślinny adaptogen, który uodparnia na stress 
  • Polinesian Noni - doskonale pomoże Ci wyeliminować negatywne efekty nieprawidłowego stylu życia. 
  • Stress Management B complex - witaminy a antyoksydanty pomogą łagodzić skutki stresu i depresji
  • Triple Potency Lecitchin - jest świetnym środkiem tonizującym zwłaszcza dla osób starszych, bez apetytu i w depresji 
  • Seria VITAL - multiwitamina dla odpowiedniej grupy krwi, kompleks witamin, minerałów, ziół, polepsza metabolizm, łagodzi skutki złych nawyków żywieniowych 
  • C 500 - naturalna witamina C, antyoksydant, ochrona przed skutkami stresu i depresji     
  • Strong Bones - organiczne wapno i magnezem w postaci chelatu, brany na noc działa uspokajająco, tonizującą, odkwasza organizm
  • Chromium Max - brak chromu powoduje drażliwość, stany lękowe, niepokój, nastroje depresyjne, napady nudności, brak odporności nerwowej
  • Protect 4 Life - kompleks antyoksydantów i Miłorząb japoński (Gongko Biloba) - poprawia pamięć, ukrwienie mózgu, działa antydepresyjnie, przeciwlękowo i przeciwmigrenowe.
  • Chelated Zinc - większość ludzi ma brak cynku w organizmie a jest on jedną z przyczyn stanów lekowych    
  • Omega 3 -  niezbędne kwasy tłuszczowe

 

Ponieważ depresja i wszystkie stany lekowe są jednym z objawów zarobaczenia i zatrucia organizmu toksynami warto wcześniej przeprowadzić kuracje oczyszczającą z toksyn i pasożytów, bakterii i grzybicy >>>

Użyteczne wskazówki

  • Musisz  regularnie ćwiczyć,  zwłaszcza za dnia — zwiększysz w ten sposób wydzielanie endorfin, naturalnych substancji poprawiających nastrój. Aktywność fizyczna zmniejsza też stężenie kortyzolu (hormonu stresu), podwyższając zarazem stężenie serotoniny.
  • Rzuć palenie, które zaostrza objawy depresji.
  • Badania wykazały, że poradnictwo psychologiczne i psychoterapia bywają często skuteczniejsze niż leczenie farmakologiczne. Omówienie problemu ze specjalistą pozwoli ci spojrzeć na świat z nowej perspektywy. Zwierzaj się bliskim ze swoich zmartwień — sami się wszystkiego nie domyślą.
  • Przyczyną depresji bywają niedobory żelaza, zanim jednak rozpoczniesz kurację, wykonaj badanie krwi.

ZALECENIA

  • Uwzględnij w swojej diecie świeże owoce i warzywa - soję oraz produkty sojowe, brązowy ryż, proso oraz rośliny strączkowe. Dieta nie zawierająca odpowiedniej ilości węglowodanów może prowadzić do obniżenia poziomu serotoniny, a przez to do depresji. Dla bezpieczeństwa spożywaj produkty wysokobiałkowe zawierające niezbędne kwasy tłuszczowe. Dobrymi źródłami tych elementów są łosoś i białe ryby. Jeżeli chcesz polepszyć swój nastrój, spożywaj mięso indycze i łososia - produkty bogate w tryptofan i proteinę.
  • Wyeliminuj produkty pszenne ze swojej diety. Gluten zawarty w pszenicy może powodować zaburzenia depresyjne.
  • Unikaj pożywienia bogatego w nasycone tłuszcze, spożywania smażonych produktów - hamburgerów i frytek. Pożywienie to powoduje, że arterie oraz małe naczynia krwionośne blokują się, komórki krwi stają się lepkie i mają tendencję do grupowania się razem, powodując kiepskie krążenie krwi. szczególnie, jeżeli chodzi o jej dopływ do mózgu –DIETA DO GRUPY KRWI>>>
  • Unikaj wszelkich rodzajów cukru. Ludzki organizm reaguje szybciej na obecność cukru niż na obecność węglowodanów złożonych. Podwyższona energia spowodowana przez proste węglowodany (cukry) jest następnie kompensowana przez zmęczenie i depresje.
  • Unikaj alkoholu, kofeiny oraz żywności przetworzonej.
  • Prześledź problem powstawania depresji w związku z alergiami pokarmowymi.
  • Dbaj o dobry nastrój, często odpoczywaj oraz uprawiaj regularne ćwiczenia. Badania wykazały, że ćwiczenia, spacery, pływanie lub inne rodzaje aktywności są najważniejsze dla przezwyciężenia depresji. Unikaj sytuacji stresujących.
  • Naucz się myśleć pozytywnie. Praca ze specjalistą, prowadząca do zmiany nawyków myślenia może być wysoce pomocna (niektórzy psychoanalitycy specjalizują się w tego typu problemach). Utrzymywanie codziennego planu zajęć również może pomóc w skupieniu myśli na prostych czynnościach i wspomagać myślenie pozytywne.
  • Jeżeli depresja jest sezonowa, pomocna może być terapia światłem. Działanie promieni słonecznych i jasnego światła wydaje się regulować produkcję melatoniny. Melatonina jest hormonem wytwarzanym przez gruczoł szyszynki i zapobiega powstawaniu depresji. Nie zasłaniaj okien w pochmurne dni. Firanki, żaluzje i zasłony powinny pozostać odsłonięte. Używaj żarówek fluorescencyjnych o pełnym widmie. W normalnym pokoju natężenie światła wynosi 500-800 luksów. Wybierz jeden pokój i spraw, aby natężenie w nim wynosiło 10000 luksów - spędzaj w nim przynajmniej pół godziny każdego dnia
  • Przeprowadź test wykrywający niedoczynność tarczycy. Jeżeli masz niską temperaturę ciała, skonsultuj się ze swoim lekarzem.
  • Używaj kolorów w terapii.
  • Muzyka silnie oddziałuje na nastrój i może być wykorzystywana w leczeniu depresji
  • Niektóre badania wykazały, że ludzie cierpiący na depresję mają zwykle niższy poziom kwasu foliowego we krwi niż osoby zdrowe. Również poziom cynku jest zaniżony u osób chorych.
  • Depresję można zdiagnozować za pomocą tomografii komputerowej, analizując gruczoły nadnercza. Naukowcy stwierdzili, że ludzie cierpiący na kliniczną depresję mają większe gruczoły nadnercza niż osoby zdrowe.
  • Nie ma wątpliwości, że odpowiednie nastawienie do życia wpływa na stan zdrowia. Badania wykazały, że ludzie o nastawieniu optymistycznym są nie tylko bardziej szczęśliwi, ale i zdrowsi. Mniej chorują, szybciej zdrowieją i mają silniejszy system immunologiczny.

 



 
SKLEP CALIVITA - Natura Online | GRZYBICA | GRONKOWIEC | OCZYSZCZANIE ORGANIZMU | ZAPARCIA
Strona została opracowana na podstawie fachowego piśmiennictwa, doświadczeń i opinii klientów oraz specjalistów. Materiały umieszczone na stronie mają charakter wyłącznie informacyjny w żadnym przypadku nie zastąpią porady lekarza. Żadne oświadczenie, stwierdzenie, opinia lub informacja odnosząca się do któregokolwiek suplementu diety nie mogą zastępować porady lekarskiej. Oferowane suplementy diety nie mogą być stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Produkty CaliVita należą do suplementów diety, które uzupełniają normalną dietę. Powinno się dokładnie przeczytać informacje umieszczoną na polskiej etykiecie produktu, a w przypadkach pytań zasięgnąć opinii specjalisty.